Här kan du få svar på de vanligt förekommande frågorna om oss eller om vår tjänst
Frågor om vår kontokredit
Vilka är GF Money?
GF Money är en nordisk fintech grupp som har verksamhet i Sverige, Spanien, Finland och Danmark. Bolaget grundades 2012 i Finland och har sedan dess erbjudit olika typer av finansieringsprodukter, GF Money i nuvarande form erbjuder framför allt konsumentkrediter.
Vad erbjuder GF Money?
GF Money erbjuder ett flexibelt lån på upp till 30 000 kronor.
Vad är ett flexibelt lån?
Vårt flexibla lån fungerar precis som ett kreditkort fast du inte har något fysiskt kort. Du ansöker om lån och får ett beviljat belopp (en kreditgräns). Du kan sedan välja hur mycket av det beviljade beloppet som du har blivit beviljad du vill använda dig av. Och det bästa av allt är att du endast betalar för den del av lånet du verkligen använder.
Vem är kreditgivare?
Kreditgivare är GF Money Consumer Finance AB, en leverantör av moderna finansiella lösning. Vårt organisationsnummer är 556876-2578 och är under tillsyn av Konsumentverket och har tillstånd från Finansinspektionen.
Vad har ni för krav?
Grundkraven är att du behöver vara myndig och vara folkbokförd i Sverige i de senaste två åren. För mer information om vilka krav vi ställer på dig som kredittagare kan du läsa på i sektionen våra krav.
Vad är räntan på lånet?
Den nominella räntan för kontokrediter är 42,50 %. Ett typiskt uttag av 15 000 kronor i 12 månader där krediten betalas med minst att betala under de första 11 månaderna och resterande del av kreditbeloppet sista månaden uppgår den effektiva räntan till 62,58 %. Totalt att betala 21 889 kr (ca 1 824 kr per månad).
Är det avgifter på lånet?
Ja det tillkommer en uppläggningsavgift, en uttagsavgift för varje uttag och en avi/månadsavgift vid varje fakturatillfälle. Vad de avgifterna är för tillfället kan du se under Räntor och avgifter. Vi har inga årsavgifter och du betalar endast ränta för det lånebelopp som du har tagit ut.
Hur ansöker jag om lån?
Du är välkommen att skicka in din ansökan direkt till oss här på hemsidan eller genom att ringa vår kundtjänst på 08 – 50 23 7000 så hjälper vi dig gott som vi kan. Du får snabbt ett förhandsbesked oavsett vilket sätt du ansöker om. Vi hanterar sedan din ansökan och återkommer med ett slutgiltigt besked kort efter du har fått förhandsbeskedet.
Kan jag bestämma min kreditgräns?
Nej du kan inte själv välja din kreditgräns. Vid ansökan väljer du det uttag du vill göra första gången. Sedan bestäms din kreditgräns av din kreditvärdighet.
Kan jag höja min kreditgräns?
Ja, om du har möjlighet att höja din kreditgräns kommer du att kunna ansökan om detta genom mina sidor. När du ansöker om att höja din kreditgräns görs en ny kreditbedömning på dig.
Våra generella regler för att kunna höja din kreditgräns är att du måste ha betalt alla fakturor i tid i minst tre månader i sträck för att kunna höja.
Beroende på din riskprofil kan det krävas mer än återbetalning på de senaste tre månadernas aviseringar. Det kan också leda till att du inte kan uppgradera din kreditgräns hos oss om inte din riskprofil förändras. Om du har möjlighet att höja din kreditgräns kommer det upp en knapp på mina sidor, om du inte har någon knapp kan du inte höja din kreditgräns.
Vad är en nyttjandegräns?
Om du är en ny kund eller har återbetalt sent tidigare kan vi begränsa din möjlighet att använda krediten. Vi tillämpar en nyttjandegräns som går ut på att du inte får tillgång till hela din kreditgräns tills du har bevisat att du har en god betalningsförmåga.
För varje betalning du gör i tid så öker din nyttjandegräns i steg om 5 till 10 000 kronor upp till din beviljade kreditgräns. Ett exempel är att du kan bli beviljad en kreditgräns om 30 000 kronor men kan endast nyttja 10 000 kronor tills du har bevisat att du kan betala din kredit i tid.
Hur tar jag ut pengar?
För att ta ut pengar loggar du in på mina sidor med ditt BankID. Där kan du själv välja att ta ut det belopp som du önskar inom det utrymmet som du har kvar.
Hur snabbt kommer pengarna?
Från det tillfället du har valt att ta ut pengar från ditt lån till ditt registrerade konto kommer pengarna finnas på ditt konto efter fem minuter om du har Handelsbanken, Nordea, SEB eller Swedbank. Ibland händer det att det är problem i driften och det kan du se under vår sida om driftstatus. Om du inte har någon av de nämnda bankerna kommer pengarna på kontot nästa bankdag.
Varför nekas mitt uttag?
Kontrollera att alla fakturor är betalda, obetalda fakturor hindrar uttag. Din kreditgräns kan även vara förbrukad, för att kontrollera detta kan du logga in på mina sidor eller kontakta kundtjänst. Din ekonomi kan ha förändrats och du inte längre är kreditvärdig, t.ex. att du har fått en betalningsanmärkning, för lång inkomst eller skuld hos kronofogden.
Hur betalar jag tillbaka?
Alla uttag som du gör på ditt lån faktureras en gång per månad den 14:e. På fakturan kommer du att betala det lägsta beloppet. Vad det lägsta beloppet är hittar du på mina sidor. Fakturan består av eventuella avgifter, ränta på beloppet och ett amorteringsbelopp om det finns utrymme för det. Det minsta beloppet (om du har använt 15 000 kronor är det ca 900 kronor) dras automatiskt via autogiro den 28:e varje månad.
Du kan självklart välja att betala ett högre belopp om du vill, då rekommenderar vi dig att logga in på mina sidor och betala en klumpsumma där direkt. Du har du också möjligheten att lösa hela din skulden direkt utan extra kostnad.
Vad händer om autogirot misslyckats?
Om det misslyckas försöker vi dra beloppet på nytt varje dag de kommande tre bankdagarna. Om vi fortfarande inte kan få en betalning kommer det att skickas ut en påminnelse till din hemadress.
Kan jag få fakturan via e-post?
Ja, när du ansöker om ditt lån kan du välja hur du vill ha fakturan.
Du kan välja på att få den till din e-postadress eller skickad till din folkbokföringsadress.
Jag har inte fått min faktura, ska jag ändå betala?
Ja, även om du inte har fått någon faktura är det ditt ansvar att ta reda på inbetalningsuppgifter. Om du inte har fått någon faktura kan du kontakta kundtjänst eller logga in på mina sidor för att se din faktura.
Vad händer om jag inte betalar?
Om du inte betalar det minsta månadsbeloppet per månad kommer vi efter fem dagar skicka ut en påminnelse hem till dig. När du får denna påminnelse kostar det 60 kronor i påminnelseavgift
När du får en påminnelse spärras möjligheten att använda ditt lån.
Om du inte betalar din påminnelse kommer kostnaden att läggas på nästa månadsfaktura. Betalas inte nästkommande månadsfakturas påminnelse kommer ditt lån att sägas upp.
När ditt lån sägs upp har du chansen att inom 30 dagar betala de obetalda fakturorna med månadsbetalningar, räntor och avgifter.
Om vi inte har mottagit någon betalning inom dessa 30 dagar sägs hela ditt lån upp och går vidare till inkasso där du betalar mer avgifter och en dröjsmålsränta. Till slut om den inte regleras kommer skulden gå vidare till kronofogden som kan leda till en betalningsanmärkning. En betalningsanmärkning gör det svårt för dig i framtiden att få andra krediter och lån, hyra lägenhet, skaffa bankkonto eller bankkort med mera.
Går skulden vidare till inkasso kan du inte låna av oss, våra andra varumärken eller några av våra andra produkter.
Jag vill avsluta krediten, hur gör jag?
Du kan säga upp avtalet inom 14 dagar efter inträdandet av avtalet. Uttag kan inte avbrytas.
Vänligen skicka en uppsägelse till info@gfmoney.se eller genom att skicka ett brev till GF Money, ATT: Uppsägning, Östra Ågatan 31, 753 22 UPPSALA. Ange ditt namn, ditt personnummer eller ditt lånnummer och när du vill betala tillbaka de uttag du har gjort. Detta gör det möjligt för vår kundtjänst att räkna ut det belopp som skall återbetalas inom 30 dagar ifrån din uppsägelse. Om betalningen inte når oss enligt överenskommelse upphör annulleringen.
Frågor om vår försäkring
Vad erbjuder ni för försäkring?
Vi erbjuder ett utgiftsskydd/kreditskydd och det är en försäkring som hjälper dig att betala dina fasta kostnader som exempelvis lån, hyra, el, etc om du blir ofrivillig arbetslös eller helt sjukskriven.
Vem kan ansluta sig till försäkringen?
För att teckna Utgiftsskydd behöver du uppfylla följande villkor:
- du har fyllt 18 år men inte 64 år,
- du har vid tiden för ansökan varit tillsvidareanställd under en sammanhängande tid av minst sex månader med en arbetstid om minst 17 timmar per vecka, eller du är egenföretagare sedan minst 6 månader och är ansluten till en erkänd arbetslöshetskassa,
- du är fullt arbetsför att arbeta,
- du är bosatt och folkbokförd i Sverige och har rätt till socialförsäkringsförmåner från svensk försäkringskassa vid behov,
- du har under de senaste 24 månaderna inte haft någon sjukdom föranlett att du varit berättigad till sjukpenning,
- och du har vid tiden för ansökan inte kännedom om något varsel om uppsägning eller kommande arbetslöshet.
Vad täcker försäkringen?
Vid hel arbetsoförmåga eller ofrivillig arbetslöshet kan den försäkrade ersättning lämnas från och med den 31:e dagen av arbetslöshet eller arbetsoförmåga i upp till 12 månader.
Vid dödsfall till följd av olycksfall utbetalas försäkringsbeloppet 250 000 kr.
För mer detaljard information hänvisas till villkoren.
Vad täcker försäkringen inte?
Du får inte ersättning enligt försäkringen i händelse av sjukdom, besvär, skada eller funktionsnedsättning om symptomen varit synliga eller har funnits innan försäkringen började gälla, även om en diagnos eller orsak inte kunnat fastställas förrän efter det att försäkringen trädde i kraft.
Ersättning betalas inte vid arbetsoförmåga som beror på psykisk sjukdom eller besvär, stressrelaterad sjukdom såsom depression eller stressreaktion. Du får ingen ersättning enligt försäkringen i händelse av arbetsoförmåga som börjar under kvalifikationstiden (30 dagar).
Försäkringen beviljar inte ersättning för deltidsarbetslöshet eller arbetslöshet till följd av ett tidsbegränsat kontrakt, provanställning, projektanställning eller säsongsarbete. Ersättningen betalas inte heller ut vid uppsägning på grund av misskötsel eller vid arbetslöshet på grund av egen uppsägning. Du får ingen ersättning enligt försäkringen i händelse av ofrivillig arbetslöshet som börjar under kvalifikationstiden (120 dagar) eller om uppsägningen erhållas under kvalifikationstiden.
Vem är försäkringsgivaren?
Försäkringsgivare för arbetslöshet är Maiden General Försäkrings AB, org-nr: 516406-1003. Maiden Life Försäkrings AB, org-nr: 516406-0468 är försäkringsgivare för övriga moment.
Maiden Life & General
Box 70396
107 24 Stockholm, Sverige
Hur anmäler jag skadan?
På uppdrag av försäkringsgivaren kommer TPA claims & admin AB (TPA) att hantera din skadeanmälan. Du behöver därför snarast möjligt underrätta TPA skriftligen med ditt ersättningskrav. Du kan anmäla din skada på TPA:s hemsida www.tpaclaims.se du kan även beställa en skadeanmälningsblankett från TPA per telefon på nummer 123-12 12 12.
Allmänna frågor
Registrerar ni lån hos UC?
Nej vi registrerar inte våra lån hos UC och vi använder oss av creditsafe.
Tar ni alltid en kreditupplysning?
Ja vi tar alltid en kreditupplysning innan vi kan bevilja dig ett lån eller ett nytt uttag. Denna kreditupplysningförfrågning kan inte ses av någon utomstående part. Vi samarbetar med Creditsafe för att vår tjänst ska vara så anonym som möjligt.
Skickar ni hem en kreditupplysningskopia?
En kreditupplysningskopia skickas alltid ut när vi gör en ny kreditupplysning på dig. Den skickas i första hand ut digitalt till dig med Kivra inkorg, har du inte någon digital inkorg skickas den till din folkbokföringsadress.
Kan jag få lån trots jag har betalningsanmärkningar?
Under vissa omständigheter kan vi bevilja en som söker kredit med betalningsanmärkning. En betalningsanmärkning påverkar dina chanser för lån negativt och det krävs oftast en generellt högre kreditvärdighet att bli beviljad. Vi tittar främst på hur din nuvarande ekonomi ser ut och inte endast på din historik.
Hur identifierar man sig?
Du identifierar dig först och främst genom att använda ditt BankID. Allt sker säkert och dina uppgifter skyddas av modern teknik. Är du egen företagare ser vi gärna en resultaträkning för att verifiera din inkomst.
Hur avregistrerar jag mig från reklam?
Välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@gfmoney.se eller 08 – 50 23 7000 så lägger vi in en reklamspärr i vårt system. Alternativt att du loggar in på mina sidor och tar bort ditt samtycke till marknadsföring.
Hur begär jag lånestopp?
Välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@gfmoney.se eller 08 – 50 23 7000 så lägger vi in en lånespärr i vårt system som gäller tillsvidare.
Vad är PEP?
PEP betyder politiskt exponerad person och är en person som har en viktig offentlig funktion eller en viss liknande befattning. Man är också en PEP om man har någon i sin närhet som har en offentlig funktion.
Vad är en SEKKI?
En SEKKI är ett standardformulär som alla kreditgivare ska kunna visa till sina kunder. Detta så man enkelt kan få en överblick över det lån man ska ta. Då alla erbjuder samma formulär kan du enkelt jämföra lånen.
Nån försöker låna i min identitet, hur stoppar jag det?
Kontakta oss direkt på 08 – 50 23 7000 så spärrar vi dina uppgifter och kravstoppar samtliga krav i 14 dagar. Vi ber dig sedan att polisanmäla ärendet och skicka oss en kopia. För att kravstoppet ska kvarstå måste du inkomma med en kopia på anmälan.