Frågor om vår kontokredit

GF Money är en nordisk fintech grupp som har verksamhet i Sverige, Spanien, Finland och Danmark. Bolaget grundades 2012 i Finland och har sedan dess erbjudit olika typer av finansieringsprodukter, GF Money i nuvarande form erbjuder framför allt konsumentkrediter.

GF Money erbjuder ett flexibelt lån på upp till 30 000 kronor.

Vårt flexibla lån fungerar precis som ett kreditkort fast du inte har något fysiskt kort. Du ansöker om lån och får ett beviljat belopp (en kreditgräns). Du kan sedan välja hur mycket av det beviljade beloppet som du har blivit beviljad du vill använda dig av. Och det bästa av allt är att du endast betalar för den del av lånet du verkligen använder.

Kreditgivare är GF Money Consumer Finance AB, en leverantör av moderna finansiella lösning. Vårt organisationsnummer är 556876-2578 och är under tillsyn av Finansinspektionen och Konsumentverket och har tillstånd från Finansinspektionen.

Grundkraven är att du behöver vara myndig och vara folkbokförd i Sverige i de senaste två åren. För mer information om vilka krav vi ställer på dig som kredittagare kan du läsa på i sektionen Våra krav.

Den nominella räntan för vår kontokredit är 23,00 %. Ett typiskt uttag av 15 000 kronor i 12 månader där krediten betalas med samma belopp i tolv månader (1 559 kr) uppgår den effektiva räntan till 54,47 %. Totalt att betala 18 711 kr.

Ja, det tillkommer en uppläggningsavgift vid beviljandet av krediten, en uttagsavgift för varje uttag och en administrativ månadsavgift debiteras månadsvis i de fall då krediten är utnyttjad med ett belopp som överstiger 100 kr. Vad de avgifterna är för tillfället kan du se under Räntor och avgifter. Vi har inga årsavgifter och du betalar endast ränta för det lånebelopp som du har tagit ut.

Du är välkommen att skicka in din ansökan direkt till oss här på hemsidan eller genom att ringa vår kundtjänst på 08 – 50 23 7000 så hjälper vi dig gott som vi kan. Du får snabbt ett förhandsbesked oavsett vilket sätt du ansöker om. Vi hanterar sedan din ansökan och återkommer med ett slutgiltigt besked kort efter du har fått förhandsbeskedet.

Nej du kan inte själv välja din kreditgräns. Vid ansökan väljer du det uttag du vill göra första gången. Sedan bestäms din kreditgräns av din kreditvärdighet.

Ja, om du har möjlighet att höja din kreditgräns kommer du att kunna ansökan om detta genom mina sidor. När du ansöker om att höja din kreditgräns görs en ny kreditbedömning på dig. Våra generella regler för att kunna höja din kreditgräns är att du måste ha betalt alla fakturor i tid i minst tre månader i sträck för att kunna höja. Beroende på din riskprofil kan det krävas mer än återbetalning på de senaste tre månadernas aviseringar. Det kan också leda till att du inte kan uppgradera din kreditgräns hos oss om inte din riskprofil förändras. Om du har möjlighet att höja din kreditgräns kommer det upp en knapp på mina sidor, om du inte har någon knapp kan du inte höja din kreditgräns.

Om du är en ny kund eller har återbetalt sent tidigare kan vi begränsa din möjlighet att använda krediten. Vi tillämpar en nyttjandegräns som går ut på att du inte får tillgång till hela din kreditgräns tills du har bevisat att du har en god betalningsförmåga. För varje betalning du gör i tid så öker din nyttjandegräns i steg om 5 000 kronor upp till din beviljade kreditgräns. Ett exempel är att du kan bli beviljad en kreditgräns om 30 000 kronor men kan endast nyttja 10 000 kronor tills du har bevisat att du kan betala din kredit i tid.

För att ta ut pengar loggar du in på Mina sidor med ditt BankID. Där kan du själv välja att ta ut det belopp som du önskar inom det utrymmet som du har kvar.

Från det tillfället du har valt att ta ut pengar från ditt lån till ditt registrerade konto kommer pengarna finnas på ditt konto efter fem minuter om du har Handelsbanken, Nordea, SEB eller Swedbank. Ibland händer det att det är problem i driften och det kan du se under vår sida om driftstatus. Om du inte har någon av de nämnda bankerna kommer pengarna på kontot nästa bankdag.

Kontrollera att alla fakturor är betalda, obetalda fakturor hindrar uttag. Din kreditgräns kan även vara förbrukad, för att kontrollera detta kan du logga in på mina sidor eller kontakta kundtjänst. Din ekonomi kan ha förändrats och du inte längre är kreditvärdig, t.ex. att du har fått en betalningsanmärkning, för lång inkomst eller skuld hos kronofogden.

Alla uttag som du gör på ditt lån faktureras en gång per månad den 14:e. På fakturan kommer du att betala det lägsta beloppet. Vad det lägsta beloppet är hittar du på mina sidor. Fakturan består av eventuella avgifter, ränta på beloppet och ett amorteringsbelopp om det finns utrymme för det. Det minsta beloppet (om du har använt 15 000 kronor är det ca 810 kronor) dras automatiskt via autogiro den 28:e varje månad. Du kan självklart välja att betala ett högre belopp om du vill, då rekommenderar vi dig att logga in på mina sidor och betala en klumpsumma där direkt. Du har du också möjligheten att lösa hela din skulden direkt utan extra kostnad.

Om det misslyckas försöker vi dra beloppet på nytt varje dag de kommande tre bankdagarna. Om vi fortfarande inte kan få en betalning kommer det att skickas ut en påminnelse till din hemadress.

Ja, när du ansöker om ditt lån kan du välja hur du vill ha fakturan. Du kan välja på att få den till din e-postadress eller skickad till din folkbokföringsadress.

Ja, även om du inte har fått någon faktura är det ditt ansvar att ta reda på inbetalningsuppgifter. Om du inte har fått någon faktura kan du kontakta kundtjänst eller logga in på mina sidor för att se din faktura.

Om du inte betalar det minsta månadsbeloppet per månad kommer vi efter fem dagar skicka ut en påminnelse hem till dig. När du får denna påminnelse kostar det 60 kronor i påminnelseavgift När du får en påminnelse spärras möjligheten att använda ditt lån. Om du inte betalar din påminnelse kommer kostnaden att läggas på nästa månadsfaktura. Betalas inte nästkommande månadsfakturas påminnelse kommer ditt lån att sägas upp. När ditt lån sägs upp har du chansen att inom 30 dagar betala de obetalda fakturorna med månadsbetalningar, räntor och avgifter. Om vi inte har mottagit någon betalning inom dessa 30 dagar sägs hela ditt lån upp och går vidare till inkasso där du betalar mer avgifter och en dröjsmålsränta. Till slut om den inte regleras kommer skulden gå vidare till kronofogden som kan leda till en betalningsanmärkning. En betalningsanmärkning gör det svårt för dig i framtiden att få andra krediter och lån, hyra lägenhet, skaffa bankkonto eller bankkort med mera. Går skulden vidare till inkasso kan du inte låna av oss, våra andra varumärken eller några av våra andra produkter.

Du kan säga upp avtalet inom 14 dagar efter inträdandet av avtalet. Uttag kan inte avbrytas. Vänligen skicka en uppsägelse till info@gfmoney.se eller genom att skicka ett brev till GF Money, ATT: Uppsägning, Östra Ågatan 31, 753 22 UPPSALA. Ange ditt namn, ditt personnummer eller ditt lånnummer och när du vill betala tillbaka de uttag du har gjort. Detta gör det möjligt för vår kundtjänst att räkna ut det belopp som skall återbetalas inom 30 dagar ifrån din uppsägelse. Om betalningen inte når oss enligt överenskommelse upphör annulleringen.

Allmänna frågor

Nej vi registrerar inte våra lån hos UC och vi använder oss av creditsafe.

Ja vi tar alltid en kreditupplysning innan vi kan bevilja dig ett lån eller ett nytt uttag. Denna kreditupplysningförfrågning kan inte ses av någon utomstående part. Vi samarbetar med Creditsafe för att vår tjänst ska vara så anonym som möjligt.

En kreditupplysningskopia skickas alltid ut när vi gör en ny kreditupplysning på dig. Den skickas i första hand ut digitalt till dig med Kivra inkorg, har du inte någon digital inkorg skickas den till din folkbokföringsadress.

Under vissa omständigheter kan vi bevilja en som söker kredit med betalningsanmärkning. En betalningsanmärkning påverkar dina chanser för lån negativt och det krävs oftast en generellt högre kreditvärdighet att bli beviljad. Vi tittar främst på hur din nuvarande ekonomi ser ut och inte endast på din historik.

Du identifierar dig först och främst genom att använda ditt BankID. Allt sker säkert och dina uppgifter skyddas av modern teknik. Är du egenföretagare så ser vi gärna en resultaträkning för att verifiera din inkomst.

Välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@gfmoney.se eller 08 – 50 23 7000 så lägger vi in en reklamspärr i vårt system. Alternativt att du loggar in på mina sidor och tar bort ditt samtycke till marknadsföring.

Välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@gfmoney.se eller 08 – 50 23 7000 så lägger vi in en lånespärr i vårt system som gäller tillsvidare.

PEP betyder politiskt exponerad person och är en person som har en viktig offentlig funktion eller en viss liknande befattning. Man är också en PEP om man har någon i sin närhet som har en offentlig funktion.

En SEKKI är ett standardformulär som alla kreditgivare ska kunna visa till sina kunder. Detta så man enkelt kan få en överblick över det lån man ska ta. Då alla erbjuder samma formulär kan du enkelt jämföra lånen.

Kontakta oss direkt på 08 – 50 23 7000 så spärrar vi dina uppgifter och kravstoppar samtliga krav i 14 dagar. Vi ber dig sedan att polisanmäla ärendet och skicka oss en kopia. För att kravstoppet ska kvarstå måste du inkomma med en kopia på anmälan.